יום ש', ז’ בטבת תשע”ט
חלון לגן חלום
דף הבית היום במרכז פסג"ה מידעון מרכז פסג"ה moodle הרשמה וכרטיס אישי צור קשר

"חלון לגן חלום"מודל הדרכה משולבתהקדמה:מודל הדרכה זה מטרתו מתן מענה ממוקד וכולל לגננת בגן הילדים. כשמו כן הוא לפתוח חלון ל"גן חלומי" של כל גננת. למודל זה חברו כל צוות מדריכות מרכז הפסג"ה, שעל פי צורך מסייעות לגננת ליישם הלכה למעשה את תוכנית עבודתה בצורה מיטבית.סגנון הדרכה זה אינו מתיימר לבטל סגנונות הדרכה אחרים, כי אם להשלים אותם וליצור סינתזה בניהם. "וישן מפני חדש תוציאו"(ויקרא כו'/י) פסוק זה מביע את הרעיון כי בזמן של עושר ושפע (במקרה הזה עושר של תבואה בשדה) עובדי האדמה יפטרו מתבואה ישנה, טובה וראויה למאכל לטובת תבואה חדשה יותר ומשובחת יותר שתערב יותר לחיך הסועדים ותרחיב ליבם, כן מודל זה, הנו בגדר "חדש" היות והוא עונה לקשיים המתעוררים חדשות לבקרים ביישום תוכניות עבודה בגן הילדים.הגורמים להתהוותו של המודל:רעיון הדרכה בדרך זו נהגה על ידי מ"מ מנהלת הפסג"ה בשנת תשס"ח, הגב' חנה הררי, בשיתוף מנהלת הפסג"ה הנוכחית, הגב' רינה שבתאי ורכזת מרכז ההדרכה לגיל הרך, רונית חן מדריכה לגיל הרך, דורית סמרה, מדריכות תכנון ועיצוב סביבות למידה: סיגל נעמני, לימור ליבוביץ ומירב ירקוני. בפגישת סיכום שנת הלימודים תשס"ח. בדיון מהנעשה בתחום ההדרכה בגיל הרך עלו שני קשיים מרכזיים מן השטח:גננות העידו על קושי ביישום תוכניות העבודה הנכתבות בקהילה הלומדת, הלכה למעשה בגן הילדים.אי שביעות רצון של צוות מרכז הפסג"ה מצריכת שרותי ההדרכה הניתנים בפסג"ה (בתחום עיצוב סביבות למידה, לקויות למידה, מצעד הספרים ועוד)בפגישה זו הוצע כי יש לנסות ולתת הדרכה ממוקדת ומקיפה, מתוך הבנה שעיצוב סביבת עבודה מותאמת לתכנית עבודה תסייע להטמאתה בצורה אופטימאלית. המודל הוצא למספר קטן של גנים, שיורחב בכל שנה, הדרכה אינטנסיבית תוך גנית וחוץ גנית. נעשתה פניה למפקחות הקדם יסודי בעיר, הגב' רונית נגר והגב' אילנה מזרחי, והן נענו בשמחה. בשלב זה הוחלט ליישם את המודל בשנת הלימודים תשס"ט.שלבי יישום המודל:איתור חמש גננות המעוניינות להתנסות במודל "חלון לגן חלום".איתור צרכים של הגננת בגן על בסיס תוכנית עבודה של כל גננת על-ידי מדריכות הפסג"ה והמפקחות. התהליך כלל בניית פרופיל גן: תיאור הסביבה החינוכית, תיאור תוכנית העבודה השוטפת בגן, סדר יום בגן, מרקם אוכלוסיה של בגן, נקודות חוזק וחולשה, נקודות לחיזוק והצבת יעדים.קביעת סדרת פגישות עם הגננות וצוות המדריכות אחת לחודש ועם צוות הפיקוח שלוש פעמים בשנה.בניית תוכנית עבודה וקביעת לו"ז לכל תהליך הדרכה בגן על-פי צרכיו.עיבוי ופיתוח תוכניות עבודה ייחודיות לכל מוקד בסביבה החינוכית בגן.חלוקת תחומי אחריות בין צוותי ההדרכה (על פי הנתונים שעלו באיתור הצרכים).הערכה מעצבת לאורך השנה והערכה מסכמת בסוף השנה- במפגשי צוות ההדרכה והפיקוח עם הגננות. מוקדי ההדרכה:איתור ממוקד לילדים בעלי לקויי למידה ובניית תוכנית תח"י עבורם (מדריכה: תמי ארזי).בניית מודל של ספרייה פעילה בגן (מדריכה: שרי לוי)הדרכה בתחומי ליבה מתמטיקה, מדעים ואמנות (מדריכה: דורית סמרה)תכנון ועיצוב סביבה חינוכית בינתחומית, תואמת התפתחות, הנותנת מענה מקסימלי לתוכנית עבודתה של הגננת מחד, ומאידך מאפשרת לילדים לפעול באופן עצמאי ויצירתי בסביבה.מדריכות: סיגל נעמני- תכנון ועיצוב סביבה לימודית, רונית חן - פיתוח תוכניות עבודה.תנאי הכרחי לשילוב גננת בתכנית: תוכנית עבודה שנתית, חודשית ושבועית סיפור המעשה: לקראת סוף שנת תשס"ט נראו שינויים בארגון הסביבה החינוכית, המעידים על שינוי תפיסת המרחב בגן, אולם בחלק מהגנים היו אלו שינויים נקודתיים, ולא שיקפו שינוי מערכתי במרחב הגן. כחלק מהערכה מסכמת שנבנתה במיוחד למודל זה, אחת התובנות היתה כי אין די בכך שנעשה שינוי נקודתי, אלא ליצור שינוי כולל בסביבה בכדי ליישם באופן אופטימאלי את תוכנית העבודה בגן, לשם כך יש על הסביבה החינוכית כולה לאפשר זאת. בקיץ תשס"ט הוחלט לנסות לעשות שינוי כולל של הסביבה הלימודית באחד הגנים, תוך שילוב עקרונות לעיצוב הסביבה בגן הילדים ובהלימה לתוכנית העבודה בגן הנבחר, המטרה לבנות דגם, מודל, אב טיפוס, שיהיה מקור השראה לגננות נוספות, אשר "יעזו" לעשות את "השינוי הנכסף". וכך היה, לאחר גמר המלאכה, שתי גננות שהיו בתהליך ההדרכה במודל ונחשפו לשינוי שנעשה בגן המדגים "הרימו מיד את הכפפה" וערכו ראורגניזציה בסביבה החינוכית בגנם בלווי צמוד של מדריכות הפסג"ה. המשך תהליך- תש"ע בשנת תש"ע נקבעו מפגשי חשיפה למודל בגנים במסגרת מפגשי הפיקוח, בהם מדריכת העיצוב, הגב' סיגל נעמני ומדריכת גני ילדים, הגב, דורית סמרה הסבירו את עקרונות המודל. בעקבות החשיפה נרשמו כ-30 גננות המעוניינות להצטרף למודל. נערך מיפוי ראשוני שבו נוצרה חלוקה בתהליך ההדרכה לשתי קבוצות:קבוצה של 5-6 גננות המעונינות ליישם את המודל על כל הסביבה החינוכית- הדרכה אינטנסיבית בתוך הגן ומחצה לו.שאר הגננות ביקשו הדרכה נקודתית במוקד אחד או שניים בגן.אנו רואים חשיבות עליונה להתייחסות לכל מרחב שבו שוהים ילדי הגן, ומשום כך בבואנו לדון הסביבה החינוכית בתוך הגן, מחוייב המציאות לדון גם על חצר הגן. יצרנו קשר עם חממת האומנים בנושא עיצוב חצרות הגנים. בשלב זה אנו עסוקים בגיוס מימון למיזם זה.

 
 







.